Klachtenlijst

Acupunctuurpraktijk To the Point is van Lisa du Fossé – Beun.

In 1979 heeft de WHO ( World Health Organisation ) voor het eerst een indicatielijst samengesteld met aandoeningen waarbij acupunctuur als geneeswijze gebruikt kan worden. In 2003 volgde een herzien versie. In 2017 publiceerden twee Australische onderzoekers een grote literatuurstudie, waarin zij de effectiviteit van acupunctuur beoordelen. Kijk voor deze publicatie ( The Acupuncture Evidence Project) onder de knop ‘Kenniscentrum’ op de website van de NVA www.acupunctuur.nl

Ook voor een volledige klachtenlijst van de WHO verwijs ik u naar de website van de NVA

Een verkorte versie:

– Allergieën ( bijvoorbeeld: voedsel-, huisstofmijt-, huisdieren-, pollen (hooikoorts)

– Klachten op de borst (bijvoorbeeld: spanning op de borst, vol gevoel, benauwdheid, hartkloppingen)

– Klachten aan het bewegingsapparaat (bijvoorbeeld: stijfheid, pijn, bewegingsbeperkingen, artrose, reumatische aandoeningen, gewrichtsontstekingen, slijmbeursontstekingen, spier-en peesklachten, krachtsvermindering, tremoren, krampen, nek- en rugklachten, tenniselleboog, fibromyalgie, verstuikingen, sportblessures, herstel na orthopedische operaties)

– Gynaecologische klachten ( bijvoorbeeld: menstruatieklachten, PMS, menopauzale klachten, vruchtbaarheidsproblemen.

– Zwangerschapsklachten ( bijvoorbeeld misselijkheid, zure oprispingen, post-partumklachten, stimuleren van borstvoeding, behandeling van borstontsteking)

– Hoofd (bijvoorbeeld: hoofdpijn, migraine, haaruitval, aangezichtspijn, Bell’s Palsy, duizeligheid, ziekte van Menière, zwaar gevoel in het hoofd)

– Huid (bijvoorbeeld: overmatig- of niet transpireren, jeuk, droge huid, eczeem, acne, urticaria, koortsblaasjes, gordelroos, etc)

– Interne klachten (bijvoorbeeld: bloedarmoede, kouwelijkheid, doorbloedingsproblemen, hoge bloeddruk, lage bloeddruk, schildklierproblematiek, diabetes, overgewicht)